WifiMedia

Het Nederlandstalige Streaming Media Forum!
Het is momenteel 22 Jul 2018, 16:46

Alle tijden zijn UTC+02:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: USB Dac en NAS
BerichtGeplaatst: 24 Dec 2009, 13:29 

Er beginnen ontzettend veel mogelijkheden te komen op het gebied van streaming en ben mij hierop aan het oriënteren. Dus ik veroorloof mij om allemaal domme vragen te stellen.

1. Is het mogelijk om een USB Dac (bijv. Dac Magic of Ayre) aan te sluiten op een NAS?
2. Zo ja, welke consequenties heeft dat.
3. Wanneer komt er eens een totaaloverzicht van alle (of de meeste) mogelijkheden op het gebied van streaming met als uitgangspunt hoogwaardige muziek?

Punt is dat ik een NAS (ook) als backup wil gaan gebruiken voor mijn fotohobby. In dat geval een Raid 1 oplossing. Die mag best lawaaiig zijn, omdat ik hem in de meterkast wil zetten. Om die reden mag hij niet in de kamer om op die manier mijn muziekplezier te vergallen.

Berichtenonderwerp:
BerichtGeplaatst: 26 Dec 2009, 08:30 

Een USB DAC rechtstreeks op een gewone NAS werkt volgens mij niet. Hoe ga je een audioplayer op een NAS installeren ? Een gewone NAS is zeer beperkt met installeren van software.

Als je een home server (windows/linux) bedoelt, dan zou dat wel kunnen maar wat is het nut daarvan ?

Je zet uw muziekserver gewoon in de meterkast en deze verbind je met uw netwerk. In de kamer waar je muziek beluisterd kan je gebruik maken van bv. het squeezeboxsysteem van Logitech. (bedraad of draadloos)

De Logitech duet of Squeezebox classic verbind je met uw HiFi systeem. Eventueel kan je hier nog een DAC tussen plaatsen.

Je hebt geen enkel last van storend geluid van de server in de meterkast.

Trouwens een RAID 1 config is geen backup. Het beschermt alleen tegen een kapotte harde schijf. Wil je uw muziek echt veilig stellen, dan moet je een kopie maken naar een ander apparaat/opslagmedium (bv. externe USB schijf of andere NAS of backup via internet). En voor echt 100% gerust te zijn, bewaar je deze kopie op een totaal andere plaats (ander huis).

USB schijven kosten bijna niets en er is genoeg synchronisatie software om gemakkelijk een 100% kopie te maken.

http://www.last.fm/user/point7/

Berichtenonderwerp:
BerichtGeplaatst: 26 Dec 2009, 21:11 

U begrijpt mij niet helemaal. Ik zoek een backup voor mijn foto's. Volgens mij is een NAS geconfigureerd als Raid 1 daar een goede oplossing voor. Omdat ik dan toch zo'n apparaat zoek wil ik die ook gaan gebruiken voor streaming audio. Voor dat laatste zoek ik een goede oplossing. Wellicht een squeezebox (met externe DAC en/of voeding). Ik weet alleen niet hoe dat klinkt ten opzichte van mijn huidige cd speler, een nad c541i. Ik wil er klankmatig in ieder geval op vooruit gaan voor ik mijn duurverdiende centjes laat rollen.

Berichtenonderwerp:
BerichtGeplaatst: 27 Dec 2009, 09:17 

Wim van Dijk schreef:
U begrijpt mij niet helemaal. Ik zoek een backup voor mijn foto's. Volgens mij is een NAS geconfigureerd als Raid 1 daar een goede oplossing voor. Omdat ik dan toch zo'n apparaat zoek wil ik die ook gaan gebruiken voor streaming audio. Voor dat laatste zoek ik een goede oplossing. Wellicht een squeezebox (met externe DAC en/of voeding). Ik weet alleen niet hoe dat klinkt ten opzichte van mijn huidige cd speler, een nad c541i. Ik wil er klankmatig in ieder geval op vooruit gaan voor ik mijn duurverdiende centjes laat rollen.

Ja dit is een iets ander verhaal. De NAS wordt gebruikt als backup (2de kopie) van bestanden op de computer.
En ga je dit zo ook doen met de muziekbestanden ?

Persoonlijk zie ik het nut niet van een RAID 1 NAS als je toch al een 2de kopie ergens anders hebt staan. Je komt dan toch al snel 150 € duurder uit (= verschil QNAP 119 en 219 + 1,5 TB schijf extra in raid1).

Voordeel van raid1 is dan dat je een korte downtijd hebt bij een defecte harde schijf (voor thuisgebruik niet zo belangrijk). Staan je gegevens enkel op de raid1 NAS dan staan ze redelijk veilig (beschermd tegen defecte harde schijf). Wis je per ongeluk bestanden op de NAS dan zijn die ook weg ondanks raid 1.

Enfin...ik vertel dit maar dat men met raid 1 niet de valse hoop hebt dat uw gegevens 100% veilig staan. Een muziek/foto collectie verzameld gedurende 10-talle jaren wil ik wel 100% veilig hebben staan (meerdere toestellen+meerdere lokaties).

Wat betreft de audio-kwaliteit van de squeezebox die is zeer behoorlijk. De DAC in de classic (en de toekomstige Touch) is in ieder geval zeer goed. (van de duet receiver weet ik niet zo)
Men moet al een heel goede CD-speler of externe DAC hebben om verbetering te krijgen.

Ik zou in uw geval dus eerst proberen zonder extra DAC of andere accessoires om te vergelijken met uw NAD. Dat zou wel eens best kunnen meevallen.

http://www.last.fm/user/point7/

Berichtenonderwerp:
BerichtGeplaatst: 27 Dec 2009, 09:45 

Over de DAC in de SB3 kan ik kort zijn, die meer dan prima en stijgt boven de meeste DAC's uit de middenklasse cd spelers uit. Ik dnek dan ook dat voor 80% van de SB gebruikers dit meer dan voldoende is.
Ook voor mij is het prima en gaf op mijn Genelec's een externe DAC weinig verbetering. Tenzij je natuurlijk jezelf aan praat dat het beter klinkt :-) Maar ik kan me voorstellen dat je die verschillen op een high-end set wel hoort, waarbij je natuurlijk ook niet moet vergeten eerst je oren flinkt te laten uitspuiten want anders stopt het wel ergens bij de 15KHz....:-)

Berichtenonderwerp:
BerichtGeplaatst: 28 Dec 2009, 19:55 

Raid 1 is inderdaad wat dubbel als backup van een andere vaste schijf. Maar omdat ik daarnaast CD's geript op de NAS wil zetten zou het toch wel veel werk zijn als net die ene schijf ermee zou gaan ophouden. Raid 1 geeft dan wel iets extra zekerheid en als ik dan toch weer een backupsysteempje voor de geripte cd's moet hebben kost dat toch ook weer geld. Dan kan ik het geld beter gebruiken voor een extra schijf in de NAS. Dat houdt de zaak toch wat overzichtelijker lijkt mij.

Wat betreft een externe DAC of upgrade van een voeding dit kan eventueel heel goed op een later moment.

Berichtenonderwerp:
BerichtGeplaatst: 30 Dec 2009, 09:13 

Wim van Dijk schreef:
Raid 1 is inderdaad wat dubbel als backup van een andere vaste schijf. Maar omdat ik daarnaast CD's geript op de NAS wil zetten zou het toch wel veel werk zijn als net die ene schijf ermee zou gaan ophouden. Raid 1 geeft dan wel iets extra zekerheid en als ik dan toch weer een backupsysteempje voor de geripte cd's moet hebben kost dat toch ook weer geld. Dan kan ik het geld beter gebruiken voor een extra schijf in de NAS. Dat houdt de zaak toch wat overzichtelijker lijkt mij.

Beste Wim,
Allemaal ware woorden. Ik heb sinds een maand een Synology Nas en een Logitech Duet, gekocht met precies het doel waar hij het over hebt, namelijk het afspelen van muziek (FLAC en Apple Lossless) en opslaan van foto's. Binnen twee weken begaf de harde schijf het, waardoor mijn met zorg samengestelde muziekcollectie ineens foetsie was. Gelukkig had ik van alles nog backups, maar naar aanleiding van het gebeurde heb ik er nu een extra schijf bijgekocht die ik als RAID 1 ga instellen.

Over de geluidskwaliteit kan ik kort zijn: de DAC van de Duet is aanmerkelijk minder dan de ingebouwde DAC uit mijn Arcam Solo speler. Ik gebruik nu een externe DAC (Beresford, kostte iets van €140, zie http://www.beresford-dac.com/), en je hoeft geen gouden oren te hebben om het verschil te horen met de Duet. Dankzij de dubbele uitgang op de duet kun je heel goed switchen tussen de interne of de externe dac, dus eindelijk ook goed de verschillen horen. Het laag is beter, maar vooral de staging is een klasse apart. Stemmen en instrumenten komen los en klinken natuurlijker. En daarmee verslaat het in mijn oren de meeste dure CD spelers met gemak.

Waar je wel rekening mee moet houden is het geklooi om alles goed aan de praat te krijgen. Streamen van hoge kwaliteit audio (zeker draadloos) is niet zonder problemen. Heel irritant is het bufferen tijdens het afspelen waardoor je soms lang zit te wachten tot een track start. Of, nog erger, her-bufferen tijdens het afspelen. Ik moet het nog allemaal afregelen en tweaken, en dat kost veel tijd. Ik ben zelf Mac's gewend, en dan is het geklooi met allerlei instellingen en servers wel een stap terug.

Maar goed, uiteindelijk zal het me lukken om al mijn CD's de deur uit de doen en alleen nog maar streamenderwijs te genieten van muziek.

Berichtenonderwerp:
BerichtGeplaatst: 08 Jan 2010, 21:36 

Laat ik mijn topic even netjes afronden. Ik heb ondertussen bij Wifimedia een streamer (Squeezebox Duet) en een Nas gekocht (in Raid 1 config.). Ik ben hiermee lekker aan het stoeien. Ik laat nog wel een keer op het forum weten hoe het mij allemaal bevalt.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00