WifiMedia

Het Nederlandstalige Streaming Media Forum!
Het is momenteel 19 Nov 2018, 14:10

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Metadata
BerichtGeplaatst: 06 Jan 2010, 12:58 

Ik zit een beetje te knoeien met de metadata van de geripte CD's. Veel metadata kun je uit databases van internet krijgen als je ript. Mooi meegenomen op zich, maar het komt regelmatig voor dat verschillende databases andere indelingen aanhouden. Zelf luister ik uitsluitend klassieke muziek en daar vindt ik het wel een kleine ramp als de ene keer als artist de componist, de andere keer het orkest of zelfs de dirigent genoemd wordt. Ik denk erover om zelf na te denken over een eigen systeem met betrekking tot de metadata (wel veel werk, helaas). Het volgende waar ik mij zit is dat ik soms CD's heb per componist (bijvoorbeeld Schubert symfonieën door KCO olv Niklous Harnoncourt) en een andere keer dat een pianist diverse componisten uitvoert. Nu denk ik erover om de componist leidend te maken in mijn verzameling. Hoe kan ik dan het beste om gaan met CD's waar meedere componisten staan.

Kortom ik ben even op zoek naar een aantal best-practises voor dit fenomeen.

Berichtenonderwerp:
BerichtGeplaatst: 06 Jan 2010, 17:57 
Moderator

Tagging klassieke muziek is een redelijke ramp.
De meeste databases zijn en slecht gesorteerd en inconsistent.
Mijn advies is om het rippen met WMP te doen. Deze gebruikt n.l. AMG als database en die is naar mijn ervaring wel redelijk compleet en consistent qua klassieke muziek.

WMP maar ook J River Media center ondersteunen de composer tag, voor mij een must.

Ik heb het hele idee van een CD losgelaten. Waarom zou je dat eigenlijk willen.
Bij mij is ieder ‘album’ een compositie. Zou krijg je een goed overzicht van welke werken je hebt per componist.

Wat meer details vind je hier: http://thewelltemperedcomputer.com/TG/Tagging.html

Berichtenonderwerp:
BerichtGeplaatst: 08 Jan 2010, 21:34 

Na diverse experimenten denk ik dat ik voor mijzelf een systeem voor het audiotaggen heb gevonden. Alleen nu merk ik dat ik toch een paar foutjes heb gemaakt. Hoe kan ik deze tags weer eenvoudig herstellen, zonder de CD opnieuw te rippen en al het typewerk weer over te doen.

Berichtenonderwerp:
BerichtGeplaatst: 08 Jan 2010, 21:40 
Moderator

Opnieuw rippen is overbodig, de audio heb je al.
Als je Tags niet deugen dan zijn er vele wegen naar Rome.
Media players als WMP hebben de optie ‘find album info’
Tools als MP3Tag bieden een veelheid aan opties om tags aan te passen, uit FreeDB, uit de file name, scripts.

Berichtenonderwerp:
BerichtGeplaatst: 09 Jan 2010, 11:25 

MP3 Tag heb ik gedownload. Dat is echt een handige aanvulling om zo de tags bij te werken. Dat heb ik inmiddels dan ook gedaan. Ook is het heel eenvoudig om met deze software de consistentie in benaming van componisten, uitvoerenden en dergelijke zuiver te houden. Ik zat nog wel even te knoeien voordat ik alles weer goed op de squeezeserver had. Het bleek dat ik als ik de database bijwerkte het toch niet helemaal goed ging. Pas toen in in Squeezebox Server de database in zijn geheel opnieuw liet opbouwen waren alle correcties juist doorgevoerd.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00