WifiMedia

Het Nederlandstalige Streaming Media Forum!
Het is momenteel 19 Nov 2018, 12:22

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 02 Mei 2008, 19:54 

Voor de een een must-have, voor de ander: nooit gemist.
Rock liefhebbers hebben er volgens mij meer baat van dan Klassieke liefhebbers.
Replay Gain wordt wel eens vertaald als weergave versterking maar ik vind volume aanpassing beter.
Wat is het geval (althans bij mij): wanneer je een grote muziekcollectie hebt, die zowel bestaat uit nieuwe als uit oude muziek en je luistert veelvuldig in de willekeurige trackmodus, wordt je af en toe eens opgeschrikt door een track die veel harder klinkt dan de andere.

Ook ik luister wel eens (hoewel niet vaak) naar klassieke muziek en als je vervolgens tracks van de cd Californication van de Red Hot Chili Peppers krijg te horen, schrik je echt wel wakker. Deze cd is namelijk minimaal 12 db harder opgenomen als het gemiddelde.

Om dit “probleem” op te lossen (de volume aanpassing van je versterker of SB gebruiken kan natuurlijk ook) is de Replay Gain in het leven geroepen.
Er zijn zoals reeds gemeld twee soorten: Track Gain (Spoor Gain) en Album Gain (Audiofiele Gain).
Wat is het verschil en wanneer gebruik je de een en wanneer de ander.
Om de laatste vraag meteen te beantwoorden: Je gebruikt Track Gain wanneer je tracks willekeurig beluisterd en je gebruikt Album Gain wanneer je volledige albums (cd’s) willekeurig beluisterd.

Wat is het verschil?
Als je Track Gain in je tags hebt, worden de volume verschillen tussen de verschillende tracks genivelleerd.
Alle tracks worden in de Track Gain modus (meestal) op 89 db “gezet”. In de tags van de desbetreffende tracks zie je hoe hiervoor gecorrigeerd wordt. Sommige tracks krijgen een positieve db correctie, andere een negatieve db correctie.
Er schijnen ook mensen te zijn zijn die volledige Albums (Cd’s) willekeurig achter mekaar beluisteren.
Voor die categorie is de Album Gain in het leven geroepen. Alle albums worden in de Album Gain modus (meestal) op gemiddeld 89 db gezet maar de volume verschillen tussen de verschillende tracks op een album blijven gewoon intact.

Welke programma’s kan je gebruiken om dit voor mekaar te krijgen?
Ik heb zelf een aantal gebruikt en ik ben uiteindelijk op de weergaveversterkings berekeningsfunctie van winamp uitgekomen.
Mp3Gain heeft weliswaar meer uitgebreidere functies maar slaat de replay gain waarden op in ape-formaat. Foobar2000 in de nieuwste uitvoering kan weliswaar de replay gain waarden in de ID3v2.3 opslaan, maar als default gebruikt Foobar nu ID3v2.4. Als je met EAC werkt schijn je de gain bij het rippen gelijk in de Flac-tracks te kunnen opslaan.

NB. Tegenwoordig wordt de (Rock) muziek vrijwel allemaal op een zo’n luid mogelijk manier opgenomen, waardoor irritante geluidsverschillen steeds minder voorkomen.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00