WifiMedia

Het Nederlandstalige Streaming Media Forum!
Het is momenteel 22 Jul 2018, 04:51

Alle tijden zijn UTC+02:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 16 Feb 2011, 21:27 

Hallo,

ik heb een nas van synology, de 207+. Ik heb daarop avi-bestanden die ik op mijn Philips tv wil afspelen. De tv is draadloof met het netwerk verbonden en beschikt over dlna. Op de NAS staat dlna ingeschakeld. Op de tv zie ik de NAS, kan ik mijn musiekbestanden terugvinden (Squeezeserver staat geïnstalleerd). Ook lukt het me om 1 mapje met foto's op de tv te tonen. Dat is een fotomap die ik in photostation heb geplaatst.

Maar goed: de avi's worden niet via dlna beschikbaar gesteld aan de tv. Komt dat doordat ze in een aparte (zelfgemaakte) map staan? Of moet erop de nas software draaien om dit te kunnen streamen?

Kan iemand me verder helpen?

D. Korving

BerichtGeplaatst: 17 Feb 2011, 12:11 
Moderator

Een heel klein beetje want ik heb geen Synology maar wel een Qnap

Daar draait TwonkyVision, een DLNA server
- die moet je expliciet activeren via de interface van de Qnap
- die moet je configureren o.a. door aan te geven waar de bestanden staan

BerichtGeplaatst: 17 Feb 2011, 18:01 

Bedankt! Ik heb in de NAS ook een "media server' die geactiveerd moet worden voor DLNA. En dat heb ik ook gedaan. Dat met die locatie opgeven, zoiets kom ik ook tegen, maar ik snap nog niet helemaal hoe dat werkt. Misschien iemand anders met een Synology?

BerichtGeplaatst: 17 Feb 2011, 19:36 

Als alles is ingeschakeld (alleen maar inschakelen, geen andere instellingen nodig) heb je als het goed is een gedeelde map met de naam video. Daar moeten ze in staan. Mogen ook in sub mappen staan van video.
Maar of het ook met je TV kan hangt ook nog van de TV af. Oudere modellen kunnen vaak alleen foto's en muziek maar geen video.

Rob

BerichtGeplaatst: 17 Feb 2011, 20:16 

ik ga het proberen. Ik had namelijk zelf een gedeelde map aangemaakt op de NAS. Ik had het niet in de systeemmap "Video" geplaatst. Voor de zekerheid heb ik ook de nieuwe managementsoftware op de NAS gezet (versie 3.o ipv 2.2).

BerichtGeplaatst: 19 Feb 2011, 19:06 

Nou, gelukt. Firmware van Synology vernieuwd en de bestanden in de video-map gezet. De tv ziet de avi-bestanden en ik kan ze starten. Maar nu het volgende:

De video's (AVI) starten wel op, maar spelen beroerd af. Alsof er gebufferd moet worden. Ik heb een wifi-g (is traag, ik weet het) en afspelen op een laptop (draadloos) gaat wel goed. Ik heb de snelheden in mijn netwerk getest. Daarbij constateer ik dat wanneer ik de laptop bedraad aan de router hang (linksys wrt54g) ik een groot bestand kan kopiëren met ca 10 MB/s, maar zodra ik dat via WIFI doe, zakt de snelheid naar 2,2 MB/s.

En dat terwijl de router op 54Mb werkt en dat zou ca 6,4MB/s zijn.

Nu de vragen:
- Vanwaar het verschil tussen 6,4 (theoretische snelheid router) en 2,2 MB/s (praktijksnelheid bestandsoverdracht)
- Is deze overdrachtssnelheid te laag om naar mijn tv te streamen? (terwijl het streamen naar de laptop wel goed gaat, en bovendien een film van 90 minuten is in 8 minuten overgedragen met 2,2 MB, dus voldoende om te kijken toch?)

Ik denk dat ik een denkfout maak, maar waar?

BerichtGeplaatst: 19 Feb 2011, 20:03 
Moderator

Aannemende dat bedraad = 100MB/s komen je cijfers aardig met mijn ervaring overeen.
Draadloos G gaat ongeveer 4x langzamer dan bedraad 100
De 54 haal je alleen bij 100% ontvangst
Dat is een theoretische waarde want er is heel veel overhead t.b.v. de verbinding en de encryptie.

BerichtGeplaatst: 19 Feb 2011, 21:11 

Ik heb inmiddels draadloos naar 3,5 MB/s kunnen opkrikken door alleen WIFI-g te gebruiken (en niet de mixed mode) en het inschakelen van frame burst. Ook ben ik van frequentie geswitched naar een rustiger gebied.

Tot slot heb ik de mtu-waarden op pc, router en NAS gelijk getrokken op 1500.

Maar ik blijf nog met mijn vragen zitten. Hoe kan ik wel streamen naar mijn laptop en niet goed naar mijn tv?

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2011, 09:54 

De cijfers die je haal met je laptop wil niet zeggen dat je TV die snelheid ook haald.
Je TV staat op een andere plek, andere antenne, andere WiFi module. Allemaal zaken waardoor hij een heel andere ontvangst kan hebben.
54G kan een verbinding opzetten met 54Mb maar bij mindere ontvangst (meestal dus het geval) schakelt hij al snel terug. Mogelijk dat je met je laptop een 32Mb verbinding weet op te zetten terwijl de TV maar tot 16Mb komt.
Welke snelheid je werkelijk gebruik is op de laptop wel zichtbaar in de details van de verbinding. Op de TV zal je dat wel niet zichtbaar kunnen maken. Sommige routers kunnen dat ook tonen.

Maar een andere vraag is, kan de TV het betreffende bestand wel goed afspelen. Mogelijk heeft hij al gewoon moeite met het soort bestand. Vermoedelijk kan je TV ook van USB afspelen. Probeer hetzelfde bestand eens via een USB stick.

Rob

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2011, 10:43 

Laptop op hetzelfde plekje als de tv levert zelfs een betere ontvangst op dat op de reguliere plek :-)

Ik gok er op dat het inderdaad in de WIFI-ontvanger zit. AVI via USB werkte al op de tv, en als de tv problemen had met het formaat, dan zou het vanaf het begin al pet zijn, maar hij speelde zo'n 10 sec goed af, dan een minuut stil, en dan weer 10 sec.

De verbeteringen in het netwerk die ik heb doorgevoerd. Lijken overigens resultaat te hebben. Gisteravond is het gelukt om een minuut of drie naar een film te kijken. Vandaag de grote test :D

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2011, 12:21 
Moderator

Kwam ik op Wikipedia tegen: http://nl.wikipedia.org/wiki/AVI_(bestandsindeling)

Citeer:
De AVI-indeling op zich is niet geschikt om te streamen. Microsoft heeft in de tijd dat de AVI-indeling gecreëerd werd een alternatief bedacht om streaming video te kunnen aanbieden. Deze laatste indeling zag het levenslicht onder de naam ASF. Eerst stond de afkorting voor Advanced Streaming Format, wat later door Microsoft werd veranderd in Advanced Systems Format. Eigenlijk kan ASF elke codec bevatten, want de bestandsindeling beschrijft enkel hoe de gegevens gestructureerd zullen worden doorgestuurd. Men kan zo AVI-bestanden omzetten naar een streaming videobestand met extensie ASF.

Voor wat het waard is

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2011, 14:58 

Nou, vandaag een hele film kunnen afspelen zonder haperen. Ondertussen kan ook ook gewoon draadloos internet op met de laptop. De verbeteringen hebben het gewenste effect. Voor mensen die geïnteresseerd zijn nog 1 keer op een rij:

- Firmware van Synology geupgrade naar 3.0
- op synology in de mediaspeler dlna ingeschakeld
- MTU op synology en router gelijk gesteld (1500)
- op de linksys router Frame burst ingeschakeld (leverde 50% meer downstream op!)
- op de router de mixed modus vervangen door G-only
- met inSSIDer alle draadlozen netwerken in de buurt in beeld gebracht, en vervolgens mijn netwerk naar een meer lege frequentie gebracht
- oh ja, belangrijke tip van rkotemp: zet de video-bestanden in de systeemmap "Video" op de NAS. Anders worden de bestanden niet gevonden met dlna.

Groeten, 8)

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00