WifiMedia

Het Nederlandstalige Streaming Media Forum!
Het is momenteel 23 Jul 2018, 17:26

Alle tijden zijn UTC+02:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: DS207+ IP-status unkown
BerichtGeplaatst: 28 Sep 2011, 17:22 

Hallo,

Sinds kort is mijn vader overgestapt van Telfort-ADSL naar UPC. Bij het abonnement is een modem van Cisco met 1 LAN-poort meegeleverd. Aangezien hij een pc, laptop en DS207+ heeft, heb ik het Cisco-modem verbonden met een Zyxel P2602HW-D1A via LAN 1. De Zyxel is de oude modem/router van Telfort en werkt nu alleen als router. LAN 2-4 van de Zyxel zijn verbonden met de pc, laptop en NAS. De DHCP-server van de Zyxel staat aan.

De pc en laptop hebben verbinding met internet, maar de NAS krijg ik niet aan de praat. Via Synology assistent (laatste versie) wordt hij wel gevonden, maar de IP-status staat op onbekend. Dat gebeurt als ik bij de instellingen kies voor DHCP. Ik heb ook geprobeerd om handmatig een IP-adres op te geven. Het gekke is dat Synology assistent dan zelf al waarden invult, die niet in de IP-reeks van de Zyxel vallen (213.x.x.x in plaats van 192.x.x.x van de Zyxel). Ik vermoed dat het Cisco-modem ook een DHCP-server heeft. Hoe dan ook, een handmatig IP-adres in de 213-reeks zorgt heel even voor verbinding met de NAS, daarna is de verbinding weer verbroken. Een IP-adres in de 192-reeks levert helemaal niks op. Via de pc krijg ik sowieso geen verbinding met de NAS.

Ik denk dat er twee DHCP-servers zijn die elkaar tegenwerken. Daarom heb ik DHCP uitgeschakeld in de Zyxel. Dan kan ik inderdaad verbinding maken met de NAS, maar werkt internet niet meer... Een andere mogelijkheid is om de DHCP van de Cisco uit te schakelen, maar ik heb geen idee of dit kan en of dit een goed idee is.

Wie weet raad?

Berichtenonderwerp: Re: DS207+ IP-status unkown
BerichtGeplaatst: 01 Okt 2011, 00:09 

Probleem is, verkeerde router.
Zoals je de router nu hebt aangesloten op je modem werkt de router niet als router maar als switch.
Normaal sluit je de wan (dus niet de lan) aansluiting van je router aan op het modem Alleen heeft een adsl router (meestal) geen wan aansluiting. Hij heeft dan wel weer een adsl aansluiting daarvoor inplaats.
Nu werk de router dus als switchen daardoor zijn eigenlijk alle apparaten gelijk aan het modem gekoppeld (dus zonder router functie ertussen. Veel modems kunnen daar niet mee overweg. Daarnaast heeft het ook als nadeel dat als je zonder router funtie werkt de buitenwereld bij alle apparaten kan.
De oplossing is de router te vervangen door een cable/kabel router. Die heeft dan de benodigde wan aansluiting.

Rob

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00