WifiMedia

Het Nederlandstalige Streaming Media Forum!
Het is momenteel 11 Dec 2017, 18:05

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 23 Okt 2016, 18:14 

Goedendag!

Een vraagje. Ik wil meerdere VLAN's laten communiceren een Synology NAS. Echter ik krijg het niet voor elkaar.

Mijn apparatuur:
ZyXel GS1900-8HP Managed Switch
Ubiquiti EdgeSwitch ES-8-150W Managed Switch
Synology NAS DS415+

Ik heb diverse IP-Camera's in mijn netwerk die ik wil scheiden van de rest van mijn netwerk d.m.v. VLAN. De camera's moeten echter wel communiceren met de Synology (Surveillance Station). Ook andere computers en apparatuur moeten bij de Synology kunnen (Deze werkt als een soort centrale server op mijn Netwerk).

De camera's komen binnen op de verschillende switchen en worden voorzien van een VLAN ID (in mijn geval 70). Tussen de switchen is een TRUNK geconfigureerd.

De vraag blijft, hoe moet ik de poort naar de Synology configureren zodat de VLAN ID 70 met de Synology kan communiceren, tegelijkertijd met andere VLAN's?

Kan iemand mij verder helpen?

Bij voorbaat dank!

BerichtGeplaatst: 25 Okt 2016, 12:11 
Moderator

Beste,

Je kan dit doen door in de router (moet ook een wat professionele zijn.) een aparte Vlan aan te maken waar de andere vlans bij kunnen komen.
Die vlan zet je dan op de port naar de synology.

Met vriendelijke groet,
Marijn

BerichtGeplaatst: 25 Okt 2016, 21:25 

Ehh, dat is dus de vraag, hoe doe ik dat?

De camera aansluitingen (poorten) zijn geconfigureerd als untagged op de desbetreffende VLAN. Hoe moet ik de uitgaande poort van de Synology configureren zodat er verschillende VLAN kunnen communiceren met de Synology?

Misschien een noob vraag, maar dat ben ik dan ook.... :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 28 Okt 2016, 15:40 
Moderator

Beste,

Je moet op de router een extra vlan aan te maken Bijv vlan id 11 en die vlan id moet je dan instellen op lanpoort die naar de synology gaat.
Daarna moet je nog in de router aangeven dat alle andere vlans mogen communiceren met vlan 11. daarmee kunnen de camera's de nas vinden en de pc's ook de nas benaderen.

Ik raad met vlans wel aan om er iemand die er beetje verstand van heeft na laten te kijken.

Groetjes Marijn

BerichtGeplaatst: 29 Okt 2016, 00:54 

Ik probeer er zelf verstand van te krijgen.... ;)

Oké ik snap, denk ik, wat je bedoeld. Misschien kun je kort uitleggen wat dit betekend voor de termen tagged en untagged.

De Trunk verbindingen werken en ik begrijp dit principe. Waar ik echter probeer te begrijpen is het tagged en untagged principe van de niet-trunked poorten. Hieronder wat ik denk hoe het werkt. Verbeter mij a.u.b. als ik het verkeerd heb begrepen!

Ik ga even uit van de instellingen van de Ubiquiti EdgeSwitch 8-Port 150W managed switch, aangeschaft bij WifiMedia.

Als ik een poort op untagged zet op een poort met een bepaalde VLAN id, dan gaat alle ingaande verkeer (ingress), die niet een VLAN-ID bezit op het netwerkpakketje, in de router (intern) getagged worden dat VLAN-ID. Dat begrijp ik.

Het probleem zit het aan de egress principe. Hoe kan ik verschillende (meerdere) VLAN-ID's, die al getagged (intern) zijn in de router, nu toewijzen aan een poort zodat ze behoren tot meerdere VLAN-ID's (in mijn voorbeeld de Synology)?

M.a.w. ik vind de ingress/egress principes in de Ubiquiti onduidelijk. Misschien kunt u goede (online) hands-on aanbevelen hoe deze principes werken of een korte uitleg/voorbeeld geven?

Bij voorbaat dank!

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00