Ik probeer er zelf verstand van te krijgen....

Oké ik snap, denk ik, wat je bedoeld. Misschien kun je kort uitleggen wat dit betekend voor de termen tagged en untagged.
De Trunk verbindingen werken en ik begrijp dit principe. Waar ik echter probeer te begrijpen is het tagged en untagged principe van de niet-trunked poorten. Hieronder wat ik denk hoe het werkt. Verbeter mij a.u.b. als ik het verkeerd heb begrepen!
Ik ga even uit van de instellingen van de Ubiquiti EdgeSwitch 8-Port 150W managed switch, aangeschaft bij WifiMedia.
Als ik een poort op untagged zet op een poort met een bepaalde VLAN id, dan gaat alle ingaande verkeer (ingress), die niet een VLAN-ID bezit op het netwerkpakketje, in de router (intern) getagged worden dat VLAN-ID. Dat begrijp ik.
Het probleem zit het aan de egress principe. Hoe kan ik verschillende (meerdere) VLAN-ID's, die al getagged (intern) zijn in de router, nu toewijzen aan een poort zodat ze behoren tot meerdere VLAN-ID's (in mijn voorbeeld de Synology)?
M.a.w. ik vind de ingress/egress principes in de Ubiquiti onduidelijk. Misschien kunt u goede (online) hands-on aanbevelen hoe deze principes werken of een korte uitleg/voorbeeld geven?
Bij voorbaat dank!