WifiMedia

Het Nederlandstalige Streaming Media Forum!
Het is momenteel 21 Nov 2018, 03:43

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 26 Nov 2009, 15:49 

Beste allemaal,

Ik ben sterk aan het denken een Sonos systeem aan te schaffen (ZP90 + Controller) en deze via mijn router aan een NAS te hangen (NAS moet ik ook nog aanschaffen).

Ik ben wel tevreden met mijn huidige iTunes bibliotheek en wil deze graag 1:1 overzetten naar de NAS en vervolgens afspelen met de Sonos.

Mijn vragen:

1.
Is mijn idee om Sonos te gebruiken icm een iTunes bibliotheek goed of zie ik iets over het hoofd?

2.
Kan Sonos overweg met de "grouping" tag van iTunes?
Ik heb bijvoorbeeld groepering aangemaakt als "CD Singles" en "iTunes downloads" en zou deze groepering graag willen kunnen gebruiken op de Sonos controller

3.
Kan Sonos overweg met Smart Playlists?

4.
Als ik het goed begrijp kan Sonos probleemloos Apple Lossless bestanden afspelen?
Hiermee bedoel ik dat het bestand ook echt als lossless bestand wordt afgespeeld en niet ondergronds eerst naar een lossy bestand wordt overgezet?

Ik zoek een systeem dat zoveel mogelijk plug&play is, standaard met iTunes overweg kan stabiel is en een goede geluidsqualiteit heeft. Volgens mij ben ik dan met Sonos het beste uit?

Alvast bedankt voor alle hulp!
Maurice

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2009, 15:58 

Hi Biggetje,

Ik gebruik al tijden iTunes en sinds een weekje Sonos ZP80 en 100's.

Mijn ervaring is dat Sonos goed Apple Lossless files kan afspelen, ook naar een draadloze ZP100.

Sonos kan dagelijks je iTunes folder scannen op files en (smart) afspeellijsten. Grouping tag kent Sonos volgens mij niet, maar wel genre en album. Die laatste 2 kan je ook zetten/overschrijven met jouw naampjes "CD Singles" en "iTunes downloads"

Ik mis in Sonos wel een "genius" functie en jammer dat je minimaal 1 Sonos-component een ethernet-kabel moet hebben. Radio en Podcasts via Sonos vind ik wel erg fijn en uitgebreid. En natuurlijk de multizone functionaliteit.

Als tussenoplossing heb ik nu mijn iTunes-PC op de line-in van de bedrade zoneplayer aangesloten. Zowel iTunes + Sonos bedien ik draadloos met een Apple iPod Touch (of iPhone).

Als je slechts 1 zone in gedachten hebt raad ik je aan eerst eens met een Apple Airport Express (89 euro) te spelen. Voor de aansturing daarvan moet wel een iTunes PC/Apple draaien. Of misschien is een Apple TV wel voldoende ...

Zie ook:
http://forums.sonos.com/
http://forum.onemorething.nl/viewforum.php?f=23

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2009, 16:37 

Bedankt voor alle info!

Ik wil inderdaad slechts één zone gebruiken (voorlopig), maar een Airport Express zie ik niet zo zitten.
Ik heb een AE, maar wil niet een pc / laptop hoeven op te starten om muziek te luisteren.

Dus ik denk dat ik toch voor de Sonos ga (ZP90 + CR200), mits de geluidskwaliteit minimaal gelijkwaardig is met mijn CD speler.
Ik heb gelezen dat ik me daar geen zorgen over hoef te maken ;-)

Een ding vraag ik me nog af; dagelijks wordt de iTunes bibliotheek door Sonos gescaned op wijzigingen. Waar wordt deze info bewaard? Op de controller of op de NAS of ergens anders?

BerichtGeplaatst: 01 Dec 2009, 09:13 

Graag gedaan,

De index wordt op elke ZonePlayer opgeslagen, inclusief het pad naar elke file. Er is ruimte voor maximaal zo'n 65000 tracks.

biggetje schreef:
Bedankt voor alle info!

Een ding vraag ik me nog af; dagelijks wordt de iTunes bibliotheek door Sonos gescaned op wijzigingen. Waar wordt deze info bewaard? Op de controller of op de NAS of ergens anders?

Berichtenonderwerp:
BerichtGeplaatst: 24 Dec 2009, 13:59 

Let wel, tracks met DRM worden niet afgespeeld door de Sonos.

Wat ik ooit gedaan heb is de iTunes library op m'n iMac verplaatsen naar m'n NAS. Echter, m'n NAS overleed... Verder nadeel vond ik dat het importeren van CD's een stuk trager ging (draadloos).

Nu heb ik de iTunes library op m'n iMac en heb deze naar m'n NAS gekopieerd. De Sonos leest van m'n NAS. Echter, iedere keer als je weer wat wijzigt in de library, moet je dat dus ook op je NAS doen.

M'n NAS is de Apple Time Capsule (Gigabit router, Wifi accesspoint en bakcup). Ik was even in de veronderstelling dat Sonos de backup kon benaderen, hetgeen helaas niet zo is. Maar nu heb ik dus de iTunes library op m'n iMac, een bakcup van m'n hele iMac en een kopie van de library op de NAS. Op zich blij met deze oplossing, maar een mutatie in de iTunes library kost dus wat extra inspanning.

Heb je overwogen om een iPod Touch/iPhone te gebruiken als controller? Dat is een veel goedkopere oplossing dan die CR200.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00