WifiMedia

Het Nederlandstalige Streaming Media Forum!
Het is momenteel 17 Jul 2018, 05:33

Alle tijden zijn UTC+02:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 23 Mei 2010, 18:09 

Toen de Sonos S5 zoneplayer op de markt kwam, was ik direkt verkocht. De specificaties; een semi portable hoogwaardige stereo speler met een uitgekiend streaming softwaresysteem en bovendien te bedienen met je iPhone of iPod, voor mij het ideale muzieksysteem. Als rechtgeaarde Nederlander dacht ik, al in het bezit van een iPhone, dat voordeel steek ik alvast in de zak. Ik had op dat moment een JBL Dock waar de iPhone veelal op te vinden was, maar bij binnenkomende telefoontjes was dit toch niet ideaal.
Ik heb toen de S5 (term geeft wel een vreemde associatie) gekocht, samen met een zonebridge. Ik was al in het bezit van een Synology Nasserver, waar ik mijn volledige muziekverzameling op had staan. De installatie is een droom voor iedere niet-techneut, plug and play uit het boekje!
Mijn ervaringen waren op twee punten na erg positief. In de keuken, op het terras, in de studeerkamer, de S5 liet een prachtig vol geluid horen met een verassend stereobeeld wat uit maar 1 geluidsbron komt. Daarbij komt het enorme gemak van muziek selecteren, afspeellijsten maken, gebruik maken van de muziekdienst "Deezer" waarbij smart radio stations aan gemaakt kunnen worden, allemaal perfect, het maakte van mij een gelukkige gebruiker en het stimuleerde me om meer tijd uit te trekken voor het genieten van muziek.

Er zijn echter twee nadelen aan het systeem. Gelukkig allebei op te lossen, zei het dat het weer geld gaat kosten.
Het eerste nadeel wat mij toch steeds vaker begint te irriteren is; de bediening via de iPhone.
Ten eerste heb ik niet altijd een direct contact met de S5 en moet ik me opnieuw aan gaan melden. Dit is ronduit irritant en komt meestal voor als de S5 op een andere plek is gezet.
Ten tweede is de iPhone niet direct klaar om de Sonos te bedienen, de iPhone gaat na verloop van tijd in de standby en moet daarna geunlocked worden. Dit geeft een behoorlijke vertraging op de bediening en kan bijvoorbeeld bij een binnenkomend telefoongesprek, vervelend zijn. De oplossing is natuurlijk de controller van Sonos, maar die vind ik in verhouding nogal prijzig. Eerst nog maar een poosje ergeren!

Het tweede nadeel ondervond ik in onze woonkamer. Deze is vrij groot (>55m2) Waar de Sonos in de andere kamers kon overtuigen, kwam hij in de kamer echt te kort. Het stereobeeld en het ruimtelijk effect leek in de ruimte te vedwijnen en de mooie volle weergave, werd als "wat ielig ervaren" in de woonkamer.
Maarrrrr.... Dat is met de nieuwe update, welke een stereopaar van twee S5players maakt, en een extra S5 nu echt opgelost! Er staan nu twee S5 plagers in de kamer en mijn persoonlijke ervaring is geweldig!!!!! Het geluid vind ik helemaal super. Alle tekortkomingen zijn weggewerkt, stereobeeld, vol en diep geluid, een helder midden en een strakke bas en een zuiver hoog, een genot om naar te luisteren.
Ik kan iedereen deze opstelling aanraden.

(Edit)
Heb ondertussen vanmorgen (25-5-2010) de nieuwste update 3.2 als app op mijn iPhone gezet. Dat was ook echt nodig, omdat de nieuwe configuratie, de twee S5 players via de laptop geconfigureerd als stereopaar, de vorige app (3.1) op de iPhone behoorlijk liet crashen. De app liep zelfs zo totaal vast, dat deze alleen nog wilde werken als ik de players d.m.v. het programma op mijn laptop, weer van elkaar scheidde.

Mijn eerste ervaringen met de nieuwe iPhone app zijn :

de beide S5 players werden snel herkend
-er is eenvoudig een stereopaar van te maken (zit wel diep in de menustructuur verstopt)
-op het eerste gezicht is het volume alleen als totaal te bedienen en moet je naar mijn mening weer onnodig ver het menu in voor de fijn afstelling v.w.b. toonafregeling/loudness en balans. Dit kan misschien makkelijker, maar dat heb ik nog niet ontdekt.
De bediening van de equalizer m.b.v. het programma op de pc is wat dat betreft een stuk directer en eenvoudiger.
Zodra ik meer ervaring opgedaan heb, laat ik dat weten.

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2010, 23:16 

Ik heb nu twee avonden intensief met de nieuwe opstelling kunnen experimenteren. De hardware ( de 2 S5 players) presteren buitengewoon goed. De software op de iPhone (3.2versie) doet het ook beter dan verwacht. Er wordt in mijn beleving een beter en sneller contact tussen de iPhone en de players opgebouwd. Wel heeft de app moeite om de juiste benaming voor de opstelling te vinden. Waar de laptop consequent de opstelling goed weergeeft ( sonos rechts en sonos links als stereopaar) heeft de iPhone er moeite mee. Ik hoop dat dit geen gevolgen heeft voor de juiste aansturing van het rechter of linker kanaal. Als tweede punt kom ik nog terug op het al eerder genoemde minpunt v.w.b. de equalizer. Deze is naar mijn zin te ver weg in de menu struktuur verstopt, is als zodanig niet snel en handig op te roepen.
Gelukkig groeit Sonos volgens eigen zeggen met elke update naar een beter product en ze hebben naar mijn mening met deze combinatie echt een topper op de markt gezet!!

BerichtGeplaatst: 28 Sep 2010, 16:46 
Fijn dat jij er tevreden mee bent, ik in ieder geval niet.
Het toestel klinkt hol, heeft vrijwel geen lage tonen en klinkt gewoon mono. Ik ben erg ontgoocheld met deze aankoop. Ik had veel meer van deze Sonos S5 verwacht. Ik betwijfel dat met een stereo-paar het probleem is opgelost want er is geen mogelijkheid om een subwoofer aan te sluiten en dat is echt wel nodig. Ik had 'm gekocht voor in de keuken, in de woonkamer staat al een ZP90. Misschien ligt het aan de grootte van de kamer? Ik begrijp dus niet waar al die lovende kritieken vandaan blijven komen. Het lijkt wel of Sonos ze zelf schrijft :-p Het is trouwens niet allemaal negatief. De bediening met de controller of desktop software gaat erg vlot en makkelijk. De S5 is degelijk gebouwd en is zwaarder dan hij er uit ziet. Ik heb de witte, en die ziet er erg gelikt uit.
Ik weet nu niet of ik de Sonos terugstuur of dat ik nog een ZP120 aanschaf voor in de keuken... Het is nu niet echt goedkoop dat mooie speelgoed! :-)

BerichtGeplaatst: 30 Sep 2010, 13:20 

Zo zie je maar Raptor, muziekbeleving is een pure subjectieve ervaring. Moet er wel bij zeggen dat iedereen die de stereo opstelling van de beide S5 spelers heeft beluisterd, het een ongelooflijk goed geluid vind. Daarbij vemeld dat ik de bas iets minder dan neutraal heb gezet. ( heb geen belang in de Sonos compagnie :-p )

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00