WifiMedia

Het Nederlandstalige Streaming Media Forum!
Het is momenteel 13 Dec 2018, 07:04

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 22 Feb 2012, 15:56 

Beste mensen,

Na 2 weken klooien moet ik nu toch naar de experts om jullie hulp te vragen. Het lukt mij niet om mijn Qnap NAS met 2 x 1,5 TB schijven weer up en running te krijgen. Wat is de situatie?

- startte met firmware update naar 3.5, ging niet goed kwam niet goed op. Wel zichtbaar voor Qnap finder, maar geen ip-adres en dus niet benaderbaar.
- NAS "hard shutdown" uitgezet.
- opnieuw opstarten, schijf 2 error. Rood lampje op NAS. Scan zegt 500 badblocks. Oeps. Maakt niet uit dacht ik; heb immers een mirror set en die zijn hot swapable.
- RMA nieuwe WD schijf besteld en geleverd gekregen.
- hot swap gedaan. Geen enkele sjoege. System log Hot-remove drive 2 failed. Geen groen lampje op de NAS bij schijf 2 en webinteface van NAS zegt geen schijf te zien.
- soft close gedaan (jaja..) en opnieuw geboot. Situatie: Groen lampje op NAS bij beide schijven en in webinterface schijf zichtbaar. Mirror status in degraded mode (read-only). Data zichtbaar in webinterface, read-only
- SMART test gedaan op nieuwe schijf 2, status Unknown/reserved test status
- begon me zorgen te maken over mijn data en heb met een SATA setje mijn "defecte"schijf aan de PC gehangen om te kijken of alles erop staat of niet. Werkt niet ivm ander bestandstype (Linux vs XP). Aan NAS gehangen (front USB poort) en na het mounten door de NAS data benaderbaar. Opmerkelijk: er lijkt nu geen data meer te staan op de NAS (leeg) en de mirror status is "not active".
- Om de mirror weer actief te krijgen wordt nu de Recover optie aangeboden. Gedaan. Error in log: [Mirror Disk Volume: Drive 1 2] RAID Recovery failed: RAID level does not match.

Zo het niet zo moeten zijn dat als er een defecte schijf is, ik deze door middel van hot swap kan vervangen? Dat was voor mij de reden deze NAS aan te schaffen. Dat werkt niet echt op het moment

Ik probeer de RAID weer te laten rebuilden op basis van de goede (denk ik) schijf 1 en wil voorkomen dat ik alles opnieuw moet gaan opbouwen, inclusief alle data overzetten. Heeft iemand suggesties / ervaring of is er iemand die even met mij mee wil kijken (Teamviewer..)? Moet ik de nieuwe schuif eerst formatteren oid? Erg veel dank alvast.

BerichtGeplaatst: 22 Feb 2012, 18:54 
Moderator

welk type WD schijven?

ik zou even met je mee kunnen kijken via teamviewer, maar als het de verkeerde type schijven zijn, dan is er niet bar veel eer aan te behalen heel eerlijk gezegd.
eads, ears, en earx schijven worden door QNAP niet ondersteund in hun nassen.

TS-459Pro II, 2x Samsung Spinpoint F2 HD154UI 1.5TB in Raid 1. (buildbox)
TS-212, 2x seagate 500gb (testgedrocht voor al mijn wazige creaties...)

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00