WifiMedia

Het Nederlandstalige Streaming Media Forum!
Het is momenteel 19 Sep 2018, 09:10

Alle tijden zijn UTC+02:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 26 Aug 2012, 20:39 

Na het 1 voor1 ruilen van mijn harde schijven in mijn NAS, van 2 keer 1TB naar 2 keer 2TB, ziet de nas nog steeds maar een opslag capaciteit van 1 TB.
Als ik bij volume beheer kijk staat er wel bij beide schijven 1,8 TB grootte, maar bij het beschikbaar volume staat maar 915 GB.
Bij de SMART-info staat dat alles goed is.
Weet iemand wat ik kan doen om 2TB aan opslag capaciteit te krijgen. Opnieuw opstarten helpt in ieder geval niet.
Alle bestanden zijn gewoon te benaderen.
Groeten Jorg

BerichtGeplaatst: 27 Aug 2012, 10:24 
Admin

Hey Jorg,

Nadat je grotere schijven hebt geplaatst en de status voor op klaar of ok staat moet je de capaciteit uitbreiden.

Op de beheerpagina van de NAS ga je naar: schijfbeheer -> RAID-beheer en kies je voor "capaciteit uitbreiden".

Onderin kan je nog op een link klikken voor een meer gedetaileerde uitleg. Dit staat ook in de handleiding beschreven.

BerichtGeplaatst: 27 Aug 2012, 21:47 

Hallo Tom,
Dank je voor je reactie, maar op mijn TS210 zit geen veld met RAID- beheer bij de schijf-beheer, alleen volumebeheer.
Daar kan ik wel kiezen voor verschillende RAID standen maar als ik dat doe ben ik, denk ik, alles kwijt.

BerichtGeplaatst: 05 Sep 2012, 17:55 
Moderator

Beste Jorg (en WifiTom),

De informatie die WifiTom heeft gegeven is niet helemaal juist. Ik vrees dat WifiTom zich verwart heeft met de hogere modellen van QNAP. Het is namelijk zo dat alles onder de x19 modellen niet de mogelijkheid hebben voor Online RAID Capacity Expansion. Ik kon de relevante tabel zo even niet meer vinden maar in deze is te zien dat de TS212 het ook niet ondersteund.

Zodoende is er dus geen optie om met behoud van data het volume uit te breiden. Er zit vrees ik niks anders op dan de data ergens te parkeren. Een optie kan hiervoor zijn om de oude schijven te gebruiken in combinatie met een dockingstation: http://www.wifimedia.eu/catalog/advanced_search_result.php?keywords=sharkoon

BerichtGeplaatst: 11 Sep 2012, 22:08 

Hallo WifirO,

Bedankt voor je reactie, ik heb sowieso nog een back up op een USB schijf.
Moet ik hem dan weer helemaal opnieuw installeren, of alleen beide schijven formatteren en dan opnieuw de raid 1 cofiguratie kiezen.

Groeten Jorg

BerichtGeplaatst: 12 Sep 2012, 17:32 
Moderator

Als je een back-up op USB hebt is dat top! Je kan dan na het inbouwen van de harde schijf kiezen voor het verwijderen van het huidige volume (bestaande data gaat dan echt weg!!) om vervolgens een nieuw volume aan te maken op basis van RAID-1. En daarna uiteraard de data weer terug zetten van de USB schijf :mrgreen:

Veel succes!

BerichtGeplaatst: 16 Sep 2012, 08:12 

Hallo Wifiro,
Het is gelukt zo. Topic mag van mij op slot.
groeten Jorg.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00