WifiMedia

Het Nederlandstalige Streaming Media Forum!
Het is momenteel 19 Nov 2018, 12:34

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: JK acoustics Style
BerichtGeplaatst: 09 Mar 2010, 20:30 

-- Eerste bericht: 8 maart 2010

Sinds een aantal dagen ben ik in het bezit van de JK acoustics Style. Deze vervangen de Quad 12L die ik bezit. De Style betreft een Nederlands product dat gemaakt en geleverd wordt door Ketelaar Hifi die gevestigd is in 't Harde.

Mijn aandacht op deze firma werd gevestigd door de DAC's die ook door hen gemaakt werden en een prima aanvulling kunnen zijn op de Squeezebox Duet die ik vanaf januari met veel plezier gebruik. Maar goed, sommige dingen lopen wel eens anders dan je denkt. Ga je voor een DAC, kom je met een luidspreker terug. Dit vanwege het feit dat sinds ik de Quad 12L heb een stuk openheid in het geluid mis. Een andere DAC verandert daar wel iets aan, maar niet alles.

Bij het luisteren van de luidsprekers bij JK viel mij de openheid en directheid van de luidsprekers op. Vandaar dat ik Quads tijdens een luistersessie in 't Harde heb vergeleken met een aantal luidsprekers van JK, te weten de Optima II en de Reference Junior en de Style. Deze laatste bevielen mij het beste en kon ik op zicht meenemen naar huis. Ook thuis vielen de kwaliteiten op die ik in de winkel hoorde. De grote doorzichtigheid, waarbij instrumenten niet meer aan elkaar vastgeplakt zitten maar los van elkaar in de ruimte staan. Je hoort de muziek meer in de oorspronkelijke ruimte, terwijl de Quads de muziek meer in je eigen ruimte plaatst. Dit heeft als gevolg dat de Style wat meer laid-back klinkt ten opzichte van de Quads. Maar ook de verfijnde ronde klank maakt de Style maakt het mogelijk om elke melodielijn in de muziek met genoegen te volgen. De luistermoeheid die ik bij de Quads keer op keer ervoer ontbreekt geheel bij de JK.

Samengevat: de Quads benadrukken de muzikanten, terwijl de JK de muziek laat spelen. Behalve deze andere benadering is de Style veel preciezer, homogener, klinkt minder vervormd en wat voor mij het belangrijkste is: het laat de muziek zingen.

Het meubel van de Style is een compliment waard. Op het oog ziet het er simpel uit, het zijn in vergelijking met zijn soortgenoten heel compacte luidsprekers. Het zijn geen monitoren zoals de Quad, maar deze ziet er in vergelijking met de Style gewoon lomp uit. Ook de keuze in diverse kleuren lak, maakt het mogelijk om een versie te kiezen die goed past in je interieur. De kwaliteiten van de kast kun je helaas niet goed terugzien op de foto's op de site van JK. Die zijn gewoon lelijk.

Afbeelding

De prijsstelling van de Style is hoger dan die van de Quads. De 12L kostten nieuw zo'n € 750, terwijl de Style € 1.300 moet opbrengen. Het prijsverschil is het meer dan waard. Ook omdat ik het verleden Dynaudio 122's heb gehad en die kostten zelfs meer dan de Styles, maar klonken weliswaar ruimtelijk en open, maar ook erg clean en kil en in het hoog ronduit scherp en schel.

Iedereen die in de prijsklasse van € 1.000 - € 2.000 mooie luidsprekers zoekt, moet in ieder geval een keer kennisgemaakt hebben met deze luidsprekers. Tja en die DAC dan. Ja die moet nog even wachten. Misschien dat ik hier ooit nog eens op terugkom, wie weet.

Voor meer informatie kunnen geïnteresseerden de site van JK bezoeken http://www.jkacoustics.nl/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=164:style&catid=44:ultimate-lijn&Itemid=140

-- Tweede bericht d.d. 20 maart 2010:

De luidsprekers zijn ondertussen flink verder ingespeeld. Had ik het in het eerste bericht over een wat laid-back karakter. Dit is ondertussen gewijzigd in een directe weergave, dat gepaard gaat met een grote diepte. De plaatsing van de instrumenten is heel precies en de speakers geen de ruimteinformatie goed weer. Maar bovenal blijven het uiterst muzikaal klinkende speakers. Hier ga ik nog veel van genieten. Oh ja, wat nog wel aardig is om te weten is dat JK momenteel bezig is met een kleine DAC, speciaal voor streamers. Zie hiervan de aankondiging op de site van de JK.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00