WifiMedia

Het Nederlandstalige Streaming Media Forum!
Het is momenteel 20 Aug 2017, 15:27

Alle tijden zijn UTC+02:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: B&W MM-1 Review
BerichtGeplaatst: 14 Jul 2010, 12:47 

Afbeelding

Van een merk als B&W mag je wat verwachten. En zeker gezien de prijs van deze MM-1.
En hierin stellen ze zekker niet teleur. Ondanks het compacte formaat word een mooi vol geluid afgegeven.
Er zijn meer compacte speakers die redelijk veel laag kunnen weergeven zoals bijvoorbeeld de Audio Engine A2.
Echter houd de MM-1 veel meer controle over het laag en word dat veel straker weergegeven. Dit zal mede komen door de ingebouwde DSP.
Ook het hoog word mooi gedetailleerd weergegeven door de MM-1. Iets wat ik duidelijk miste bij de Audio Engine A2 en de belangrijkste reden waarom deze voor mij afvielen. Nu mag je de A2 ook niet helmaal vergelijken met de MM-1 omdat het toch wel over een andere prijsklasse gaat. De A5 zal dan meer de concurrent zijn alleen vond ik die wat te groot en niet zo mooi wat stijl betreft.
De MM-1 kan eenvoudig een woonkamer vullen met geluid. Ook op redelijk volume. En ook dan blijven ze mooi klinken en beginnen ze niet te schreeuwen.
De DSP in de MM-1 is er voor gemaakt om ze niet te ver uit elkaar te plaatsen (zoals bij je computer meestal het geval is). En ze slagen er goed in om een mooi breed geluidsbeeld neer te zetten bij die opstelling.
Had leuk geweest als B&W ook nog iets als bass en treble regeling hadden toegevoegd omdat er toch al een DSP aan boord is. Meestal hebben hardware media players dit ook al niet. En smaken en ruimtes verschillen nu eenmaal.

Wat stijl is het echt een mooi en rondom goed afgewerkte speaker. De knoppen zitten mooi bijna onzichtbaar geïntegreerd in de chromen rand halverwege de speaker. De styling gaat ook gewoon aan de achterkant verder dus je kan ze echt rondom bekijken.
De meeste aansluitingen zitten mooi aan de onderkant weggewerkt met doorvoer naar de achterkant. Hierdoor zijn de meeste kabels mooi weg te werken. Wel jammer dat de aux aansluiting die je voor je media player gebruikt (bijvoorbeeld een squeezebox in mijn geval) wel weer aan de achterkant zit. Deze kabel is dus niet zo mooi weg te werken als de andere kabels.
Ook een koptelefoon aansluiting zit op de achterkant.

De speakers zijn ook voor het gebruik met een computer gemaakt. Naast de aux aansluiting heeft hij daarom ook een USB aansluiting. Eenmaal aangesloten worden de speakers als een audio device gezien en kan je ze net zo gebruiken als de geluidskaart in je computer. Voordeel van het werken via USB is dat je een betere geluidskwaliteit kan behalen omdat je dan niet afhankelijk bent van de geluidskaart die in de meeste PC's niet de beste zal zijn. Je hoeft geen specifieke drivers te installeren. Windows herkend hem wel en kan hem gewoon met zijn standaard drivers aansturen.

Buiten de knoppen voor aan/uit en volume zit er ook een afstandbediening bij.
Behalve aan/uit en volume zoals op de speakers zit hier ook een play/pauze en volgende, vorige en mute knop op. Als je werkt via USB kan je via deze afstandbediening dan je media player bedienen voor het nummer te selecteren of om te pauzeren.
De afstandbediening deed het in eerste instantie niet. Het plastic lipje wat er tussen zat zodat de batterij niet leeg is als je hem uit de doos haal was wel verwijderd maar toch maakte de batterij niet lekker contact. Na de metalen lipjes iets te hebben bijgebogen werkte hij weer naar behoren. Wel jammer dat bij z'n duur product dit soort probleempjes kunnen optreden.
De batterij is een knoopcell. Ik had liever gezien dat ze de AA of AAA type batterijen gebruikte.

De speakers zijn gemaakt om op korte afstand van elkaar te plaatsen. Bijvoorbeeld op je buro aan iedere kant van je monitor. De DSP verwerking in de MM-1 is daar helemaal op afgestemd.
Waarbij bij sommige andere de 2 speakers verbonden worden via normale speaker aansluitingen gebeurt dat bij de MM-1 middels een kabel met een 4polige aansluiting. Doordat dat geen standaard aansluiting is kan je deze ook niet zomaar verlengen. En B&W levert daar ook geen verlengkabels voor. 1 van de redenen die in de FAQ van B&W genoemd word is dat de DSP speciaal is afgestemd om op korte afstand van elkaar te gebruiken.
Voor PC gebruik zal de lengte normaal wel toerijkend zijn. Maar bij audio players die je dus niet op je buro hebt staan wil dat nog wel eens een probleem geven.
De kabel was dus ook niet lang genoeg om ze aan ieder kant van mijn bed te plaatsen.

Wel jammer is dat de speakers niet automatisch inschakelen of uitgaan. Zoals ergens op de site van B&W staat 'is nog niet mogelijk'. Alsof ze dit nog wel willen toevoegen door software aanpassingen. Via USB is namelijk de software van de MM1 wel bij te werken.
In standbij gebruiken ze iets van 5 watt. Ingeschakeld iets van 11 watt. Iedere keer inschakelen is mij te veel moeite en omdat ik ze via de squeezebox ook als wekker gebruik zullen ze dus altijd aan staan.
De bovenkant is van een soort aluminium. Blijkbaar word dat ook gebruikt als koellichaam. In de rechter speaker, waar alle elektronica zit, word deze bovenkant dan ook lekker warm.

Wat handleiding betreft wat minder. Er zat wel een quickstart bij maar verder niet. Stond wel een link naar de website. Daar is de handleiding dan wel in de verschillede talen te downloaden (echter de eerste link die ik vond werkte niet). Voor z'n prijs had die handleiding wel in de doos mogen zitten. Waren toch maar 6 pagina's. Staat verder ook niet zo veel in en de meeste mensen zullen hem ook niet echt nodig hebben.

Conclusie:
Wat geluid en afwerking betreft een topper en daar betaal je ook voor.

Rob

Berichtenonderwerp: Re: B&W MM-1 Review
BerichtGeplaatst: 14 Jul 2010, 13:34 

Zoals ik in de review al aangegeven had, had ik niet echt naar de AudioEngine A5 geluisterd voor vergelijk. Vele zullen juist wel willen vergelijken met de A5.
Kwam een test tegen waarin het volgende stond:
Citeer:
The MM-1 delivers audio quality that’s so exquisite, so pristine, that it makes the mighty AudioEngine A5 our previous favorite 2.0-channel speakers sound almost muddy in comparison.

De volledige test kan je hier vinden: http://assets.bowers-wilkins.com/med/Libraries/3/MaxPC_Jul10.pdf

Rob

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00