WifiMedia

Het Nederlandstalige Streaming Media Forum!
Het is momenteel 22 Okt 2018, 05:37

Alle tijden zijn UTC+02:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Mailserver op QNAP TS419P
BerichtGeplaatst: 09 Feb 2010, 14:11 

Ik wil op een (nog aan te schaffen) QNAP TS-419P graag een mailserver laten draaien. Ik heb hiervoor al naar XDove gekeken, maar ook daar kom ik het aanpassen van het MX record tegen en dat is iets wat ik eigenlijk niet wil. Wat ik in feite wil is een soort 'super client'. Hiermee bedoel ik het volgende:

Deze 'super client' moet regelmatig zelfstandig en op verzoek de eventuele mail ophalen van diverse ISP's met diverse mailadressen en diverse geadresseerden. Vervolgens moeten deze mails op deze 'super client' worden opgeslagen. Met 'normale clients' (zowel op Windows als op Apple/Mac) moet vervolgens deze mailboxen benaderd en uitgelezen kunnen worden zonder dat de mail van de 'super client' wordt afgehaald.

Andersom dient de mogelijkheid aanwezig te zijn om vanaf de 'normale clients' berichten aan te maken en deze te versturen naar de 'super client' die op zijn beurt voor het daarwerkelijk versturen van de berichten zorg draagt. De verzonden mail dient hierbij alleen op de 'super client' te worden opgeslagen in de map 'verzonden'.

Hierdoor ontstaat volgens mij de mogelijkheid om de mail vanaf meerdere 'normale clients' te kunnen lezen zonder dat er berichten 'verloren gaan' doordat deze eerst op een andere 'normale client' zijn gelezen of vanaf een andere 'normale client' zijn verzonden.

En dan nu de vragen:
- Kan Xdove dit scenario ondersteunen?
- Zo ja, wat zijn dan de specifieke instellingen?
- Zo nee, bestaat er een andere 'mail server' die dit wel kan (eventeel op een ander platform dan QNAP)?
- Zo ja, wat is de naam van deze applicatie en op welk platform draait deze?

Bij voorbaat dank voor het meedenken en eventuele antwoorden. Als er toch nog iets onduidelijk is, laat het me weten, dan kan ik (hopelijk) voor wat meer duidelijkheid zorgen.

Theo

Berichtenonderwerp: Re: Mailserver op QNAP TS419P
BerichtGeplaatst: 29 Jun 2010, 14:03 

Ik zit met exact dezelfde vraag.
Ik ben trouwens al jaren op zoek naar zo'n oplossing.
Heb je ondertussen een antwoord op je vraag gevonden?

Ik heb vroeger wel eens Mercury mail server gebruikt (gebruikte toen een PC ipv. NAS als centrale opslag). Het nadeel is dat de externe mail om de zoveel tijd (vb. 5 minuten) naar nieuwe mail checkte en deze ophaalde. Dit wil ik dus NIET.
Er zou enkel naar externe mailboxen moeten gecheckt worden wanneer ik het vraag, anders krijg je mails tot 5 minuten vertraging (wanneer dit interval zo is ingesteld) wat vervelend is als je je bv ergens geregistreerd hebt en ze je een activatielink sturen. Een andere nadeel hiervan is dat je op een andere locatie niet via webmail je nieuwe mail kan nakijken omdat deze dan al zijn opgehaald.

Berichtenonderwerp: Re: Mailserver op QNAP TS419P
BerichtGeplaatst: 29 Jun 2010, 20:22 
Moderator

bluebird schreef:
1 - Er zou enkel naar externe mailboxen moeten gecheckt worden wanneer ik het vraag, anders krijg je mails tot 5 minuten vertraging (wanneer dit interval zo is ingesteld)
2- Een andere nadeel hiervan is dat je op een andere locatie niet via webmail je nieuwe mail kan nakijken omdat deze dan al zijn opgehaald.

Ad 1: De meest mail clients pollen met een vaste interval
De meeste hebben ook een knopje waarmee je handmatig kunt controleren op nieuwe mail.

Ad 2: hangt van de server af. Een POP duwt alles naar de client en verwijderd de handel van de server. Een SMTP server bewaard alles op de server. Die kun je dan ook probleemloos van meerdere locaties benaderen.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00