WifiMedia

Het Nederlandstalige Streaming Media Forum!
Het is momenteel 17 Okt 2017, 02:03

Alle tijden zijn UTC+02:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 14 Feb 2015, 16:23 

Nieuw hier, hopelijk kom ik hier aan de nodige informatie/hulp want ...... zie gebruikersnaam :roll:

Wil me een mediaspeler gaan aankopen maar heb er verder weinig verstand van.
Een NAS Synology DS 212+ heb ik reeds in bezit, alsook een DAC.
De mediaspeler zal vooral worden gebruikt om concertjes te kunnen bekijken via allerlei kanalen, YouTube e.d. moeten op een makkelijke manier te bereiken/te vinden zijn.
Ook erg belangrijk in mijn geval is natuurlijk dat ik een toestel wil met een groot plug & play gehalte, makkelijk in te stellen en te bedienen dus.

Zelf had ik al wat opzoekwerk gedaan en deze tegengekomen:
Dune / Mede8er / WD TV....... andere?
Keuze maken blijft voor mij moeilijk omdat ik geen ervaring heb hoe moeilijk/makkelijk deze toestellen in te stellen en te bedienen zijn..
Welk(e) toestel(len) kunnen jullie mij adviseren.
Alvast bedankt.

BerichtGeplaatst: 17 Feb 2015, 17:23 
Admin

De Dune en Mede8er zijn voornamelijk erg goed is het afspelen van films vanaf je NAS. Die je dus zelf download.
Deze hebben hele brede bestandsondersteuning en krachtige video chips voor grote HD/blu-ray films.
Mede8er heeft ook de optie om film en tv hoesje bij je collectie te zoeken en ondertitels te downloaden.

Het gebruik van apps is hier echter een stuk beperkter dan een smart tv, apple tv of wd tv.
Zo hebben Dune en Mede8er geen apps zoals netflix, spotify etc.
Deze apps werken wel de TV oplossingen. Maar die zijn een stuk beperkter in het afspelen van gedownload materiaal.

BerichtGeplaatst: 17 Feb 2015, 20:05 

WifiTom schreef:
De Dune en Mede8er zijn voornamelijk erg goed is het afspelen van films vanaf je NAS. Die je dus zelf download.
Deze hebben hele brede bestandsondersteuning en krachtige video chips voor grote HD/blu-ray films.
Mede8er heeft ook de optie om film en tv hoesje bij je collectie te zoeken en ondertitels te downloaden.

Het gebruik van apps is hier echter een stuk beperkter dan een smart tv, apple tv of wd tv.
Zo hebben Dune en Mede8er geen apps zoals netflix, spotify etc.
Deze apps werken wel de TV oplossingen. Maar die zijn een stuk beperkter in het afspelen van gedownload materiaal.

Bedankt voor reactie.
Misschien een voorbarige vaststelling maar dan kan ik misschien beter voor iets als bvb een mini pc kiezen?
Heb ooit eens een Zotac gekregen, heb gelezen dat die ook kan worden gebruikt als mediaspeler, echter mijn kennis is te beperkt om daarmee zelf iets te gaan doen denk ik dan.
Enkele basisvragen rond instellen/gebruiksklaar maken van de Zotac:
Ik zie enerzijds XBMC anderzijds openELEC .... welke versie moet er op zo'n Zotac?
Hoe krijg ik deze daarop? ...... eerst downloaden / installeren op laptop en dan op één of ander manier op de mini pc?
Eenmaal gebruiksklaar, kan dit dan een makkelijk systeem zijn voor een niet kenner?
Alvast bedankt.

BerichtGeplaatst: 18 Feb 2015, 12:35 
Admin

Een HTPC zoals een Zotac, Minix, Intel NUC etc. kan interessant zijn omdat je de meeste opties hebt.
Er is echter wel een hobby gehalte aanwezig. XBMC werkt erg mooi maar vereist wat instel werk.
OpenELEC is een omgeving waar XMBC op wordt geïnstalleerd.
Sommige webshopjes bieden voorgeïnstalleerde varianten aan wat het wat makkelijk maakt. Het is echter opensource software en je hebt geen doorgaans officiele ondersteuning van een merk of winkel.

BerichtGeplaatst: 18 Feb 2015, 15:56 

WifiTom schreef:
Een HTPC zoals een Zotac, Minix, Intel NUC etc. kan interessant zijn omdat je de meeste opties hebt.
Er is echter wel een hobby gehalte aanwezig. XBMC werkt erg mooi maar vereist wat instel werk.
OpenELEC is een omgeving waar XMBC op wordt geïnstalleerd.
Sommige webshopjes bieden voorgeïnstalleerde varianten aan wat het wat makkelijk maakt. Het is echter opensource software en je hebt geen doorgaans officiele ondersteuning van een merk of winkel.

Bedankt voor je uitleg.
Echter zou het voor mij duidelijker en makkelijker zijn dat alles zo simpel mogelijk word voorgesteld, weet niet of dat kan maar rechtstreekse antwoorden op vragen zou mij misschien al een beetje op weg helpen samen met dit bvb:
https://www.youtube.com/watch?v=VZzt7YtaUtc
Dus vragen waar ik mee zit:
XBMC KODI/ openELEC/UBUNTU .... welke versie moet er op zo'n Zotac of is aan te raden?
Doe ik eerst downloaden / installeren op laptop en dan op één of ander manier op de mini pc?
Allemaal nieuw voor mij, dus ben mij ervan bewust dat jullie met alle kennis die jullie hebben mijn vragen nogal basis vinden maar ik wil toch graag wat inzicht krijgen, interesse is alvast aanwezig, de kennis echter niet.
Ik hoop dus op jullie goodwill.

BerichtGeplaatst: 18 Feb 2015, 18:04 
Admin

Zelf heb ik een Intel NUC met OpenELEC draaien. Niet veel ervaring met andere omgevingen voor XBMC.
Openelec heeft het voordeel dat het je pc puur een mediaspeler maakt en dat er geen complete OS(operating system) zoals ubuntu hoeft te draaien.
Installatie is vrij makkelijk met een USB stick: http://wiki.openelec.tv/index.php/HOW-T ... g_OpenELEC

BerichtGeplaatst: 18 Feb 2015, 18:37 

WifiTom schreef:
Zelf heb ik een Intel NUC met OpenELEC draaien. Niet veel ervaring met andere omgevingen voor XBMC.
Openelec heeft het voordeel dat het je pc puur een mediaspeler maakt en dat er geen complete OS(operating system) zoals ubuntu hoeft te draaien.
Installatie is vrij makkelijk met een USB stick: http://wiki.openelec.tv/index.php/HOW-T ... g_OpenELEC

Super, met USB stick.
Had al zoiets in gedachte maar onwetendheid geeft onzekerheid hé.
Nog één vraagje, heb er wel al wat over gelezen maar toch nog niet duidelijk ....... wat zijn de belangrijkste verschil(len) tussen openELEC en XBMCbuntu?
Kwam ook nog PLEX tegen ......beperkt en misschien mooi voor leek maar niet erg stabiel?
Nogmaals dank.

BerichtGeplaatst: 19 Feb 2015, 08:41 
Admin

Hier vind je een goede en duidelijke uitleg over de twee en XBMC informatie:
http://tweakers.net/reviews/3036/4/de-v ... buntu.html

BerichtGeplaatst: 19 Feb 2015, 10:23 

WifiTom schreef:

Bedankt, die had ik al gelezen, maar was daarna nog niet voldoende overtuigd of ik zou kiezen voor openELEC/UBUNTU/PLEX.
Het zal openELEC gaan worden.
Nu nog even uitvissen/vogelen of ik best een hd schijfje in de Zotac doe of een kaartje (of beide)?

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2015, 14:01 

Zijn er bepaalde harde schijven die de voorkeur genieten voor in de Zotac AD02 of bepaalde specs waar deze moet aan voldoen?

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2015, 15:27 
Admin

Er gaat alleen een 2.5" harde schijf in dus bijv. een WD Blue zoals deze zal volgens mij prima moeten werken:
http://www.wifimedia.eu/1000gb-western- ... -1631.html

BerichtGeplaatst: 10 Mei 2015, 14:22 

Kener Niksvan schreef:
WifiTom schreef:

Bedankt, die had ik al gelezen, maar was daarna nog niet voldoende overtuigd of ik zou kiezen voor openELEC/UBUNTU/PLEX.
Nu nog even uitvissen/vogelen of ik best een hd schijfje in de Zotac doe of een kaartje (of beide)?

Intussen heeft iemand mij een SD kaartje met daarop openelec geïnstaleerd bezorgt.
Als info kreeg ik :
Vermits de Zbox geen infraroodontvanger heeft, kun je Kodi niet bedienen met een afstandsbediening.
Je zult een Kodi/XBMC afstandsbedieningsapp moet downloaden en installeren voor je tablet of smartphone.... daarna SD kaartje in de zotac prikken en klaar ....... echter kreeg ik het zo niet aan de praat.
Installatie bleef hangen bij "Main Menu".
Dan toch maar USB stick in de Zotac geprikt en bedraad toetsenborg aangesloten, zo lukte bediening wel.
Opstarten lukte na een 5 tal keer "run openelc installer" te hebben gekozen niet, bij de keuze "run openelec live" verscheen het openelec logo eindelijk op het TV scherm ......Kener Niksvan had doorgezet en gewonnen :D .... met dank aan m'n vrienden Google en YouTube.
Kodi remote geïnstalleerd op tablet, deze werkt ook.

Maar ik zit nu toch nog met een paar onduidelijkheden:
Waarom lukte installatie niet met enkel de SD kaart? (terwijl er overal word geschreven dat het wel moet kunnen).
Zijn er beperkingen bij gebruik van USB stick / openelec, harde schijf zit dus nu niet in Zotac.( Is de Zotac nu echt klaar voor gebruik).
Hoe krijg ik bvb rockpalast op de zotac? http://www1.wdr.de/fernsehen/kultur/rockpalast/

Alvast bedankt.

BerichtGeplaatst: 13 Mei 2015, 14:33 

Kener Niksvan schreef:
Kener Niksvan schreef:
WifiTom schreef:

Intussen heeft iemand mij een SD kaartje met daarop openelec geïnstaleerd bezorgt.
Als info kreeg ik :
Vermits de Zbox geen infraroodontvanger heeft, kun je Kodi niet bedienen met een afstandsbediening.
Je zult een Kodi/XBMC afstandsbedieningsapp moet downloaden en installeren voor je tablet of smartphone.... daarna SD kaartje in de zotac prikken en klaar ....... echter kreeg ik het zo niet aan de praat.
Installatie bleef hangen bij "Main Menu".
Dan toch maar USB stick in de Zotac geprikt en bedraad toetsenborg aangesloten, zo lukte bediening wel.
Opstarten lukte na een 5 tal keer "run openelc installer" te hebben gekozen niet, bij de keuze "run openelec live" verscheen het openelec logo eindelijk op het TV scherm ......Kener Niksvan had doorgezet en gewonnen :D .... met dank aan m'n vrienden Google en YouTube.
Kodi remote geïnstalleerd op tablet, deze werkt ook.

Maar ik zit nu toch nog met een paar onduidelijkheden:
Waarom lukte installatie niet met enkel de SD kaart? (terwijl er overal word geschreven dat het wel moet kunnen).
Zijn er beperkingen bij gebruik van USB stick / openelec, harde schijf zit dus nu niet in Zotac.( Is de Zotac nu echt klaar voor gebruik).
Hoe krijg ik bvb rockpalast op de zotac? http://www1.wdr.de/fernsehen/kultur/rockpalast/

Alvast bedankt.

Weinig reactie ......... geen OpenELEC gebruikers hier?

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00