WifiMedia

Het Nederlandstalige Streaming Media Forum!
Het is momenteel 20 Jun 2018, 23:23

Alle tijden zijn UTC+02:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: NAS en iTunes
BerichtGeplaatst: 10 Feb 2010, 17:28 

Hallo,

Ik ben al even op zoek naar een juiste configuratie voor wat betreft een NAS en iMac/Itunes. Mijn situatie is als volgt;

Ik heb een iMac waar ik thans al mijn muziek op heb. Dit is thans ingescand in een (te) lage bitrate en ik ben voornemens al mijn muziek op te slaan als lossless. Dit vergt veel meer ruimte, dus ik kan mijn collectie niet meer op mijn iMac houden. Ik stream mijn muziek draadloos (via mijn router/modem) naar mijn airports.

Nu wil ik dus meer schijfruimte hebben, maar ook mijn gemak met iTunes behouden, en dus ook mijn playlists en dergelijke. Op dit moment 'wek' ik mijn iMac (heb 'm nooit uit, maar hooguit in slaapstand) en je kunt direct muziek streamen en internetten, etc.

Ik zou natuurlijk een externe HD aan mijn iMac kunnen hangen. Ik heb echter wel eens begrepen dat als de HD uit is, als iTunes opstart het mogelijk is dat ie 'in de war' raakt met als gevolg dat je de bibliotheek weer opnieuw moet aanmaken. Wat er met de playlists gebeurt en het waarheidsgehalte is mij onbekend.

Een Timecapsule schijnt dit probleem niet te hebben, maar is dan ook een NAS en niet simpel een externe HD. Nadeel van de Timecapsule, naast de prijs, is dat je deze niet in raid1 (toch, of was het 0) kunt schakelen voor de veilige modus. Daar heb je ook 2 HD's voor nodig wat de Timecapule ook niet heeft.

Als ik toch een NAS gebruik, zou ik het ook graag willen benaderen via mijn Windows-computer (voor zolang ik dat nog aanhoud).

M.a.w. ik zoek een 'setup' waarbij ik RAID1 (veilige spiegelmodus) kan draaien, waar mijn muziek en fot's en dergelijke heen kan en waarbij mijn huidige gebruik van iTunes gelijk blijft. Wie kan me vertellen wat ik nu moet doen? (NAS? Externe HD's? Timecapsule?) en welke produkten ik dan het best kan aanschaffen?

Oh ja! Ik wil minimaal 2T aan ruimte hebben (dus minimaal 2x1T) en zou het bij voorkeur draadloos willen hebben.... of is dit niet nodig als ik 'm aan mijn router/modem zet? Ik heb een Zyxel P2602HW-D1A.

Tenslotte.... als iemand weet hoe ik dan mijn bibliotheek kan overzetten, dan verneem ik dat ook graag!

PS: Goede topic! NAS en Apple!

:lol:

Berichtenonderwerp:
BerichtGeplaatst: 10 Feb 2010, 21:48 
Moderator

Eerst maar even het RAID1 verhaal, mirroring.
De ene HD is een exacte kopie van de ander.
Als er 1 stuk gaat, dan neem de ander het over.
Dit gaat dus over hoge beschikbaarheid.
Hoe vaak gaat een HD kapot?
Meestal of gelijk aan het begin of aan het eind van zijn levensduur.
Kortom, niet al te vaak.

Je bent met je muziek collectie bezig, je past een paar tags aan, je delete een paar songs en daarbij maak je een bedieningsfout. Je hebt RAID1 dus al je stommiteiten worden redundant opgeslagen en geen enkele mogelijkheid om dat terug te draaien.
Welk risico is groter, uitval van een HD of het maken van een bedieningsfout?

Mijn advies: koop een single disk NAS en een externe HD om eens in de zoveel tijd een backup van je collectie op de NAS te maken.

NAS en WiFi
Kom je weinig tegen, vergeleken met een bedraade verbinding is Wifi minder stabiel en trager

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00